EDASTIM - program na podporu školní připravenosti
1)
Program je zaměřený na podporu školní připravenosti a prevenci školní neúspěšnosti za spoluúčasti rodiče a je jednou z možností, jak minimalizovat nerovnoměrnosti ve vývoji dítěte před vstupem do základního vzdělávání.
Jedná se o 10 lekcí v období listopad až březen. Lekce budou probíhat dle rozpisu. Zaměříme se především na rozvoj grafomotoriky, řeči, sluchového vnímání, zrakového vnímání, prostorové a časové orientace a základních matematických představ, ale i emočních a volních procesů, sociálních dovedností.
KDYŽ MÁ DÍTĚ V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU ROZVINUTÁ VŠECHNA VNÍMÁNÍ A DÍLČÍ FUNKCE, MÁ DOBRÝ ZÁKLAD PRO ČTENÍ, PSANÍ, POČÍTÁNÍ A PRO ÚSPĚŠNÝ START ŠKOLNÍ DOCHÁZKY.
2) O čem byly jednotlivé lekce?
1.lekce: - řečové dovednosti: seznámení, představování, říkanky
- grafomotorický cvik Dráhy (uvolnění paže, zápěstí, prstů)
- správný úchop psacího náčiní
- sluchové vnímání - první hláska S,L,P,M
- matematické představy (hrací kostka, prsty)
2.lekce : - jemná motorika (cvičení prstů, motání klubíčka)
- grafomotorika ( klubíčka, kruhy)
- sluchové vnímání a matematické představy (počet slabik ve slově)
- pexeso pro uši
- řeč ( podřazené a nadřazené pojmy - ovoce, jídlo, ...
3. lekce : - grafomotorika - spirály
- koordinace oko-ruka, jemná motorika - vázání stužky
- pravolevá orientace , odlišný obrázek v řadě
- jemná motorika + rozvoj řeči : stříhání obrázků, řazení, hádanky, rýmy
4. lekce : - sluchové vnímání (první hláska)
- pravolevá orientace
- orientační grafický test školní zralosti
(postava, shluk teček, nápodoba psacího písma)
- matematické představy (kostka, počítadlo)
- individuální pohovory s rodiči, seznámení s výsledky pedagogické diagnostiky
5. lekce : - rozvoj slovní zásoby Ptáci , sluchová diferenciace - první a poslední hláska
- grafomotorika - jednotažka Ptáček, uvolňovací cvik Pila
- zraková diferenciace a hmatové vnímání ( Zajíc v pytli)
- předmatematické představy a prostorová představivost - počet předmětů a teček, porovnávání délky hranolů - pyramida
- pravolevá orientace
6. lekce : - grafomotorika - vlnky- pravolevý plynulý pohyb
- sluchové vnímání - diferenciace : poslední hláska, slova stejná a odlišná (kos- koš, duben - pupen, ...)
- matematické představy - stavby z krychlí (počet, prostorová paměť)
7.lekce : - grafomotorika - horní smyčka, pravolevý pohyb
- sluchové vnímání (hláska ve slově)
- řečové dovednosti - říkanka, písnička
- předmatematické představy ( počet, orientace ve čtvercové síti (vlevo dole, vpravo nahoře)
- geometrické tvary
8. lekce : - grafomotorika - dolní smyčka, jednotažka - květináč
- serialita - Povím Ti, mami + prac.list (auto, fazole, jahoda, chléb)
- prostorová orientace a P/L orientace ve čtvercové síti podle předlohy (figurky)
- velikonoční říkanky s pohybem
- hrubá motorika ( skoky po jedné noze)
- předmatematické představy ( tečky, prsty, číslice, počet zvířat)
9. lekce : ZÁPIS NANEČISTO
- slovní zásoba - jméno a příjmení, bydliště, říkanka + podpis na tabuli
- předmatematické představy (počty, tečky, číslice) - matematické divadélko
- prostorová orientace, výslovnost hlásek, jemná motorika (pohádka o princezně, navlékání korálků podle předlohy, skládačka)
- všeobecný přehled ( rozdíly, popletené obrázky, řazení předmětů, ...)
10. lekce : - grafomotorika: jednotažka - zajíček, psací cviky
- předmatematické představy - hrací kostka
- Pohádka o koze Róze - poslechová četba s porozuměním
- shody a rozdíly
- hrubá motorika: házení a chytání míče
- pravolevá orientace
... a zazvonil zvonec a ...
Vážení a milí rodiče, vážené a milé kolegyně z MŠ, děkuji za účast, spolupráci a pomoc na lekcích kurzu EDASTIM. L.Šim.